Light Pink Pointer

18 Mayıs 2021 Salı

Psycho-Pass | Anime Yorumu

Hepinize selamlar. Bugün sizlere Prodiction I.G tarafından hazırlanan Gen Urobuchi tarafından yazılan ve Naoyoshi Shiotani ve Katsuyuki Motohiro tarafından yönetmenliği yapılan “Psycho-Pass” i inceliyorum. Umarım bu incelememden memnun kalırsınız. Uzatmadan incelememe geçiyorum.

Ne anlatıyor?

Teknolojinin oldukça geliştiği ileriki yıllarda artık insanların tercihlerini ve nasıl mutlu yaşayacaklarını Sybil Sistemi isimli bir sistem kontrol etmekte. Sybil Sistemi tabii ki sadece bundan ibaret değil. Bünyesinde bulundurduğu Psycho-Pass isimli sistemle çalışıyor daha çok. Psycho-Pass ise insanların psikolojik durumunu renk kategorisiyle ölçen bir sistem.  Bu psikolojik analiz kişinin potansiyel suçlu olup olamayacağını ölçerek daha mutlu ve suç katsayısı düşük bir toplum oluşturma amacı güder. Tabii ki kişi eğer yüksek bir potansiyel suç katsayısına sahipse kişi infaz edilebilir yani öldürülebilir. 

Bu sistem insanlar arasında tabakalaşmaya neden olurken aynı zamanda tüm yetkinin makinelerde toplanmasına ve adalet duygusunun göreceli bir kavram olmasına sebep olmakta.

Tabii ki her potansiyel suçlunun sonu uzun soluklu ve neredeyse iyileşmesi imkânsız terapilerle ya da ölümlerle sonuçlanmıyor.

Sybil Sistemi tarafından belirlenen bazı potansiyel suçlular, Hükümet’in Cinayet Masası bölümünde dedektiflerin yanına infazcı olarak atanabilmekte. İnfazcıların görevi ise renk tonları zaten kirli ve suç katsayıları zaten yüksek olduğundan dedektiflerin suç katsayısını koruyup diğer suçluları etkisiz hale getirmektir. Kısacası elini kana bulayan taraf daha çok infazcılardır. Bu durum suçluların diğer suçluların psikolojisinden anlayıp soruşturmaya yardımcı olmasını sağlamakla beraber toplumu suçlulardan temizlemeye yardımcı oluyorlar.

Her şeyinize karar veren bir sistem düşünün. Kariyerinize, neyle mutlu olup olmayacağınıza, kararlarınıza kısacası her şeyinize karar veren ve toplumun suç katsayısını düşürmeyi amaç edinen ama içten içe ters bir etki bırakan bir sistem düşünün. İşte, Sybil Sistemi ile yönetilen bu dünyaya hoş geldiniz.

Benim düşüncelerim neler?

1. Sezonu özellikle 17. Bölümden sonra o kadar güzel ve heyecanlıydı ki insan 2. Sezon için ümitlenmeden edemiyor. Ama okuduğum birkaç yorum 2. Sezonun hayal kırıklığı yarattığından bahsediyordu. Bundan dolayı çok da umutlanmamaya çalıştım ama elbette ki o kadar güzel ilerliyordu ki umutlanmadan edemedim. Ve ben de biraz hayal kırıklığına uğradım. 2. Sezon kesinlikle kötü değildi ama 1. Sezonun yanında bana kalırsa biraz sönük kalmıştı. Hatta öyle ki bir yerden sonra “Kaç dakika kaldı, ne zaman bitecek?” demeye başladım. Ama dediğim gibi 2. Sezona kötü demek kesinlikle haksızlık olur.

Onun dışında “Psycho-Pass” izlediğimizde anlıyoruz ki gelecekte biz teknolojiye değil teknoloji bize sahip oluyor artık.  Bu durumun da yarattığı zorlukları ve eziyeti, insan psikolojisinin hilelerini ve kırılganlığının efsane bir şekilde yansıtıldığını düşünüyorum. Adalet kavramının göreceliğini ve ne olursa olsun doğrularımızdan sapmamamız gerektiğini anlatan çok güzel bir yapımdı.

İnsanların gün geçtikçe teknolojiyle beraber yozlaşması ve duyarsız hale gelmesi, öyle ki birbirlerine dahi yardım etmekten korkacak düzeye gelmesi çok üzücü ve kaygılandırıcı.

Bunun dışında 1. Sezonda gönlümüzde özel birer yer kaplayan bazı karakterlerin 2. Sezonda olmayışları beni çok üzdü.

Karakterlerin alıntı yaptıkları cümleler çok güzeldi. Öyle ki dinlerken bu alıntıları yapan kişileri araştırmadan edemedim.

Sistem ve adaletin ağır bir şekilde eleştirinin merkezinde tutulduğu bu polisiye tarzı animeyi çok severek izledim. Kandan ve cinayet tarzı şeylerden rahatsız olmuyorsanız izlemenizi öneririm. Belli bir yaşın üstündeki kişilerin izlemesi daha uygun olur diye düşünüyorum.

Benim düşüncelerim bunlar. Siz “Psycho-Pass” i izlediniz mi? İzlediyseniz sizin düşünceleriniz neler?

İncelememi okuduğunuz için teşekkür ederim. Kendinize çok iyi bakın bol animeli ve sağlıklı kalın…

Bu animeye puanım: 9/10

 


4 yorum:

  1. hımms izleyebilirim, bu tür animeleri çok yapmaya başladılar, manga çok var böyle, demek gelecekte bizleri böyle şeyler bekliyo :) 2. sezon hımms :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle izlemeni öneririm 2. Sezon biraz sönük kalsa da oldukça iyiydi. :))

      Sil
  2. Çok duydum ama hiç fırsatım olmadı izlemeye. Konusu güzelmiş. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle izlemenizi öneririm. Bayağı da popüler. :)

      Sil